HRM in de Zorg 2023

08.30 uur Registratie bezoekers op de informatiemarkt

09.10 uur Welkomstwoord door CKC Seminars

Bert Roelofs
09.15 uur Opening door de dagvoorzitter Staan onze zorgcollega’s echt centraal?

De rek is uit de zorg en misschien ook wel uit onze hard werkende collega’s in de zorg die iedere dag de beste zorg en aandacht willen geven. Nu al worden we dagelijks geconfronteerd met de situatie dat er niet genoeg zorgprofessionals zijn om alle gewenste zorgtaken uit te kunnen voeren.
Ons werkveld rondom de vraagstukken van mens, werkklimaat en leiderschap volstrekt zich in een context van permanente verandering. Hoe zorgen we er voor dat we een werkomgeving blijven creëren waarin medewerkers voelen dat ze er toe doen. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat de sleutel zit in het bieden van ruimte aan onze medewerkers om als vakmens te kunnen en mogen blijven werken. Dit is de sleutel voor ‘duurzame inzetbaarheid’. Want medewerkers die compassievol hun werk uitoefenen en die autonomie, verbinding en ruimte voor ontwikkeling ervaren hoef je niet gelukkig of inzetbaar te ‘maken’.

Bert Roelofs

Directeur HR&D, Koninklijke Kentalis. Bert heeft ruim 30 jaar ervaring op het gebied van HR-besturing in complexe en veranderende omgevingen binnen de private en publieke sector.


09.35 uur Keynote - Zorg zoekt breekijzer

Inspirerend leiderschap en een duidelijke visie zijn cruciaal om anders werken in de zorg tot een succes te maken. Medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van de sector en dus ook de schatkist van HRM waarvoor goed gezorgd moet worden.

Maar hoe maak je je medewerkers nu echt werkgelukkig? Hoe word je een aantrekkelijke werkgever waar kandidaten voor in de rij staan? Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie toekomstbestendig wordt en dat je met de juiste dingen bezig blijft?

Peter Langenbach weet als geen ander dat het centraal stellen van de zorgprofessional hierbij van groot belang is. Zo heeft hij als (oud) bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis een bloeiende organisatie weten te maken waar medewerkers trots op zijn en patiënten zich geholpen voelen. Volgens Peter zijn bestuurders samen met HR managers aan zet. Creativiteit en professionele ruimte zijn hierbij essentieel en HR heeft de instrumenten in handen om als krachtig breekijzer te fungeren.

Aangeboden door Zorgvoorwerkgeluk.nl (initiatief van Driessen Groep)

10.20 uur Pauze en bezoek stands op de informatiemarkt
 

10.50 uur Praktijkcases ronde A

A1 - Wat is nou ècht het voordeel van een goed inwerktraject (binnen de zorg)?

Onboarding is hét startpunt voor sterke employer branding. In deze presentatie steken we in op de pre- en onboarding. Uiteraard mét concrete ideeën die jou kunnen inspireren om de employee journey te verbeteren om zo de beste krachten te werven én houden.

Aangeboden door Appical

A2 - Vergroot je impact met HR data

Verzuim, instroom, uitstroom en behoud van personeel zijn belangrijke onderdelen van de HR-afdeling. Maar welke problemen zijn het grootst en waar moet je beginnen? PFZW en Vernet helpen organisaties met het goed vergelijken van data bij het in kaart brengen van hun arbeidsmarktuitdagingen.
Al veel organisaties hebben met hulp van PFZW en Vernet zicht gekregen op hun grootste kansen en uitdagingen. Laat u enthousiasmeren door het verhaal van Jenneke Grendelman, directeur HR bij Coloriet! Duik daarna direct in uw eigen data en maak de stap van onderbuikgevoel naar datagedreven HR.

Aangeboden door PFZW

Anouk ten Arve
A3 - Inspiratiesessie ‘zzp’ers in de zorg en welzijn’

PGGM&CO nodigt jullie van harte uit voor de inspiratiesessie met als thema “zzp’ers in de sector Zorg en Welzijn”. Een heel actueel thema waarover in de sector en de media momenteel veel discussie wordt gevoerd.
We gaan in gesprek met de brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg en een zorgorganisatie die de inzet van zzp’ers omarmt heeft. Welke ervaringen hebben zij met het inhuren van zzp’ers? Welke voor- en nadelen zien zij? Hoe zorgen zij voor een goede balans tussen de vaste, eigen medewerkers en de zzp’ers?

Anouk ten Arve

Principal arbeidsmarktvraagstukken en inzetbaarheid, PGGM&CO en Auteur van het managementboek ‘Zuurstof voor Zorgprofessionals’

Aangeboden door PGGM&CO

A4 - Hoe efficiënter inrichten van werkprocessen zorgt voor meer werkgeluk

Blije medewerkers zorgen met nog meer liefde en warmte voor hun cliënten. Maar hoe creëer je energieke en gemotiveerde medewerkers? En belangrijker nog: hoe behoud je ze voor je organisatie? Je zou graag extra tijd hebben om meer aandacht te besteden aan hun wensen en voorkeuren. Dat kan nu met de nieuwste innovatie van Zorgwerk. Olcay Gulsen helpt u ontdekken hoe Aafje en Zorgwerk de handen ineensloegen om een koppeling te bouwen tussen het bestaande roostersysteem van Aafje en het Zorgwerk platform. Niet alleen om het inzetten van flexibele krachten volledig te automatiseren, maar ook om vaste medewerkers voorrang te kunnen geven op het inplannen van diensten. Tijdens dit interactieve vraaggesprek laten we je graag zien hoe technologie wordt ingezet om efficiënter te werken, de kwaliteit te verbeteren en continuïteit en kostenbesparingen te kunnen realiseren. Maar vooral te bereiken waar het echt om draait: betaalbare zorg met oprechte aandacht en energie.

Aangeboden door Zorgwerk

11.30 uur Wisselen van zaal
 

11.35 uur Workshopsessies ronde B en interactieve sessie E1

B1 - Efficiëntie in zicht: Optimaliseer je personeelsdossiers en voldoe aan de AVG

Ontdek de sleutel tot maximale efficiëntie met onze baanbrekende workshop over digitale personeelsdossiers! Leer hoe je jouw dossiers optimaal kunt inrichten en tegelijkertijd voldoet aan de strenge AVG-richtlijnen. Onze deskundige trainers geven je inzicht in de beste praktijken en strategieën om de productiviteit van je organisatie te verhogen.

Ontdek hoe het optimaliseren van personeelsdossiers organisaties aanzienlijke voordelen oplevert. Bespaar tijd en moeite bij het zoeken naar belangrijke documenten, vereenvoudig het delen van informatie en verhoog de gegevensbeveiliging. Met goed ingerichte personeelsdossiers kunnen HR-teams zich richten op strategische initiatieven en het verbeteren van de werknemerservaring.

Mis deze kans niet om de efficiëntie van jouw organisatie te verbeteren! Schrijf je vandaag nog in voor onze workshop en dompel jezelf onder in de wereld van geoptimaliseerde digitale personeelsdossiers.

Aangeboden door Karmac HR-Solutions

B2 - (Maak) jouw organisatie de werkgever van de toekomst!

Vinden, binden en boeien van medewerkers
Middels een interactief panelgesprek worden de resultaten van de HR Benchmark 2023 onder de loep genomen. Aan de hand van stellingen over de employee journey gaan zowel het panel als het publiek in discussie over hoe jij jouw organisatie neerzet als werkgever van de toekomst! Het panel bestaat uit Ester Koot (Senior Strategie Consultant HRM bij Sparkey Motivaction), Ellen Boonen (Directeur HRM – Mens & Organisatie bij ‘s Heeren Loo), Marlies van Vianen (Programmamanager bij de RotterdamseZorg) en Sander Heijnen (Directeur Zorg bij Visma | Raet).

Aangeboden door Visma|Raet

B3 - Hoe val jij op in een krappe arbeidsmarkt?

Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt en de kosten die een gemiddelde verzuimdag (250 euro) met zich meebrengt, zijn vitale medewerkers een waardevolle toevoeging aan iedere zorgorganisatie. Vitale werknemers verzuimen namelijk minder (35-40%), ervaren meer werkplezier en zijn loyaler aan de organisatie.

In deze interactieve sessie bespreken we de belangrijkste vitaliteitsonderwerpen, gaan we aan de slag met vijf activiteiten voor bij jou op de werkvloer en komen we erachter welke kleine stappen jij nu al kunt ondernemen!

Aangeboden door 365VitaalWerken

B4 - Voorkom diplomafraude, het is ‘levensgevaarlijk’

Diplomafraude in de zorg is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld. Met name in sectoren waar grote personeelstekorten zijn, zoals in de zorg en in de kinderopvang, komt fraude met diploma’s veel voor. Zo kan het gebeuren dat een diplomafraudeur aan het bed van een patiënt staat en een infuus aanlegt zonder daarvoor te zijn opgeleid. Dat moeten we natuurlijk voorkomen. Mijn diploma’s biedt uitkomst en gaat diplomafraude tegen! Een uittreksel uit Mijn diploma’s is een officieel bewijs van het behaalde diploma. Hiermee kan digitaal, gratis en snel een behaald diploma worden aangetoond.

Meer weten? Kom naar onze workshop over Mijn diploma’s.

Aangeboden door Dienst Uitvoering Onderwijs

E1 - PNIL doet wat het wil!

Holt PNIL de zorg uit? Hoe stoppen we de uitstroom van medewerkers die graag als zzp-er bij jou aan de slag gaan? We kennen deze uitdagingen rondom PNIL allemaal. Eén ding is zeker: PNIL gaat niet meer verdwijnen. Durf jij de strategische keuze te maken om op dezelfde manier om te gaan met PNIL en zzp als met je vaste personeelsbestand? Hoe maak je daarin slimme keuzes en pak je de regie?

Labor Redimo en Intrakoop werken dagelijks met en voor zorgorganisaties en delen hun kennis en ervaringen aan de hand van best practices.

Let op: voorinschrijving - VOL

12.15 uur Lunch en bezoek stands op de informatiemarkt
 

12.25 uur Interactieve lunchsessie E2 - Als de nood aan de man is

Ga er maar aan staan. Door een onverwacht noodgeval, pandemie of een andere crisis heb je acute capaciteitstekorten. Op welke manier je ook puzzelt, je krijgt de bezetting niet rond. De continuïteit van zorg is in gevaar. Een scenario wat we allemaal goed kennen uit de afgelopen pandemiejaren.
Als gangbare oplossingen zijn uitgeput, ga je op zoek naar alternatieven. Zorgreservisten – voormalige zorgprofessionals die klaar staan om te helpen als het écht nodig is – zijn in zulke gevallen een mogelijke oplossing.
Namens de Nationale Zorgreserve delen Jolanda Wellen (hr-specialist) en Ingeborg Emmerzael (recruiter in de zorg en lifescience) hun ervaringen uit de coronapandemie. Samen met Amy Wolfs van de Rivas Zorggroep nemen ze je mee door een aantal praktijkcasussen uit o.m. de ziekenhuiszorg, verpleeghuiszorg, en woonzorg. Hoe zet je snel en efficiënt oud-zorgprofessionals in? Waar zitten de kansen en wat moet je vooral niet doen?
Een must voor HR-professionals die out-of-the-box denken en hun organisatie nóg breder willen adviseren!

Let op deze sessie vindt tijdens de lunchpauze plaats (12.25 – 13.05uur) - VOL

13.20 uur Opening middagprogramma door de dagvoorzitter

13.25 uur Keynote - Duurzame inzetbaarheid binnen zorg en welzijn? Wat werkt wel, wat werkt niet?

Duurzame inzetbaarheid is een hot topic binnen zorg en welzijn, maar wat zijn nu echt evidence-based praktijken of interventies te noemen en wat kunnen wij leren van koploper organisaties wat betreft de rol van HR? Welke lessen kunnen wij trekken uit eerder implementatie onderzoek naar duurzame inzetbaarheid interventies? Annet zal interactief met de zaal 5 belangrijke lessen delen en onder de deelnemers 1-3 boeken verloten over het thema duurzame inzetbaarheid.


14.05 uur Wisselen van zaal
 

14.10 uur Workshopsessies ronde C en interactieve sessie E3

C1 - Crucial Conversations in de zorg: “Zwijgen is dodelijk”

“Zwijgen is dodelijk”, verwijst naar het gegeven dat de gezondheid van de patiënt mede afhangt van de gemiddelde tijd tussen het waarnemen van een probleem en het bespreken ervan. Zaken bespreekbaar maken die de gezondheid van de patiënt beïnvloedt zou vanzelfsprekend moeten zijn. Helaas blijkt dit niet de realiteit. Als er iets op het spel staat, trekken we ons vaak terug, we nemen niet het risico het gesprek te voeren. We zijn bang voor een tegenreactie, of we willen de ander niet beledigen. We houden we het voor ons. Wat is hiervan de consequentie en hoe kun je elkaar stimuleren je uit te spreken, vooral als de veiligheid van de patiënt op het spel staat? De presentatie is gebaseerd op de wetenschappelijk onderbouwde methodiek van ‘Crucial Conversations’. Laat je inspireren hoe je een cruciaal gesprek herkent en hoe je de kwaliteit van de dialoog kunt verbeteren.

Aangeboden door VitalTalent

C2 - Effectory

C3 - Aandacht voor Duurzame Inzetbaarheid? Het begint al met je aannamebeleid

Met het oog op de toekomst is het investeren in zorgprofessionals van levensbelang. OAZ sluit zich aan bij dit doel en motiveert haar klanten dit ook te doen. Belangrijk onderdeel hiervan is duurzame inzetbaarheid, een thema dat zeker niet onbekend is in de zorgbranche. Veel zorgorganisaties timmeren al jaren aan de weg met een breed scala aan trajecten rondom duurzame inzetbaarheid. Maar hoe vind je die verdere verdiepingsslag tot een positief structureel resultaat?

 

Tijdens de workshop lichten we middels een aantal praktijkvoorbeelden de mogelijkheden toe die je als werkgever hebt om een extra stap te zetten rondom duurzame inzetbaarheid.
We belichten daarbij de mogelijkheden die je als werkgever hebt om projecten voor duurzame inzetbaarheid en het scholen van personeel te financieren.

 

Leerdoelen webinar
• Kennis en inzicht in de trends en regelingen rondom opleiden en duurzame inzetbaarheid
• Praktische voorbeelden en best practices; de handvatten om zelf aan de slag te gaan
• Kennis en inzicht in financiële mogelijkheden voor het investeren van trajecten voor duurzame inzetbaarheid op structureel niveau

Aangeboden door OAZ

C4 - 34 oplossingen voor personeelstekorten

Veel werkgevers kampen met personeelstekorten. Het is niet alleen belangrijk om genoeg nieuw personeel aan te trekken, maar juist ook om huidig personeel vast te houden. Maar hoe doe je dat in deze krappe arbeidsmarkt?

UWV heeft hier onderzoek naar gedaan en een publicatie opgesteld met een selectie van 34 oplossingen die werkgevers kunnen gebruiken om personeelstekorten tegen te gaan of te verminderen.

In deze workshop gaat Freek Kalkhoven (arbeidsmarktadviseur bij UWV) met je in gesprek, samen met Ramon de Groot (manager Opleiden) en Catherine Bolger (manager HR en landelijk recruitment) van ’s Heeren Loo, een grote landelijke organisatie in de gehandicaptenzorg. In coronatijd is het hun gelukt om bijna vierhonderd mensen in korte tijd binnen te halen én op te leiden. Mensen van buiten de zorg, mensen die uiteindelijk ook zijn gebleven. Ze vertellen je hoe.
Wil je inspiratie opdoen hoe je nieuw talent aanboort en vasthoudt? Dan is deze workshop het zeker waard om te bezoeken!

Aangeboden door UWV

E3 - Samen Datagedreven Werken in zorg en welzijn

Om te komen tot een wendbare en toekomstbestendige zorgsector is het van belang dat we de zorg anders en slimmer inrichten. Eén van de instrumenten om deze opgave het hoofd te bieden, is door meer in te zetten op datagedreven werken. Data geeft ons inzicht in arbeidsmarktvraagstukken en mogelijke interventies. Ook draagt de inzet van data bij aan de rol die HR kan pakken om een aantrekkelijke en moderne werkgever te blijven.
Vanuit het netwerk ‘Samen Datagedreven Werken in zorg en welzijn’ (SDW) zetten we in op het verhogen van het datavolwassenheidsniveau van organisaties door het faciliteren van een landelijke community en het organiseren van bijeenkomsten over datagedreven werken.
Tijdens deze sessie delen we inzichten uit het netwerk van SDW. We laten je zien welke kansen er liggen als je data voor je laat werken. Daarnaast leggen we mooie praktijkvoorbeelden voor waarbij data wordt ingezet om HRM processen te versterken.

 

Let op: voorinschrijving - VOL

14.50 uur Pauze en bezoek stands op de informatiemarkt
 

15.15 uur Praktijkcases ronde D en interactieve sessie E4

D1 - Moments that Matter in de Zorgverlenersreis

In een krappe arbeidsmarkt is niets zo belangrijk als goede medewerkers aan je organisatie binden. Ben je benieuwd hoe je jouw zorgprofessionals écht op nummer 1 zet? Neem dan deel aan de praktijkcase van VariantZorg en innovatiebedrijf Lüün.

Vanuit het Design Thinking gedachtegoed namen ze de zorgverlenersreis van VariantZorg onder de loep. Met behulp van de verzamelde inzichten, gebaseerd op interviews met medewerkers, brachten ze de ‘wow momenten’ en afhaakmomenten in de zorgverlenersreis van VariantZorg in kaart. Zo ontdekten ze hoe ze de zorgverlenersreis verder kunnen verbeteren met als doel medewerkers te binden. Deze inzichten vertaalden ze naar een blauwdruk om hun oplossingen daadwerkelijk in de praktijk te brengen. VariantZorg en Lüün delen hun vernieuwende werkwijze tijdens deze interactieve break out sessie.

Aangeboden door Zorgvoorwerkgeluk.nl (initiatief van Driessen Groep)

D2 - Nieuwe functie zorghulp brengt meer continuïteit in de thuiszorg

Krapte op de arbeidsmarkt en een toenemende vraag naar zorg maken dat de zorg onder druk staat. Om de continuïteit en kwaliteit van zorg te waarborgen, moeten organisaties slimmer en anders werken. KwadrantGroep onderzocht in 2 pilots of taken van professionals binnen de thuiszorg door niet-gediplomeerde zorgmedewerkers gedaan kunnen worden.
Het antwoord is JA! Inmiddels zet KwadrantGroep in haar hele werkgebied 90 zorghulpen in. Zorghulpen nemen laagcomplexe taken over van gediplomeerde zorgprofessionals (verzorgenden IG en verpleegkundigen), zoals ondersteuning bij wassen, aan- en uitkleden en het aan- en uittrekken van steunkousen. Zo ontstaat ruimte bij de reguliere thuiszorgteams om complexere zorg te blijven leveren.
KwadrantGroep won met dit project de Nationale HR Zorg Award! Projectleider Anneke de Groot vertelt in een parallelle sessie over de implementatie van deze nieuwe functie. O.a. over de uitdaging deze zorg gefinancierd en de nieuwe collega’s geaccepteerd te krijgen.


D3 - De Grote Schoonmaak voor HR

Wil je meer controle en grip krijgen op jouw HR-agenda? Schrijf je dan nu in voor de workshop “De Grote Schoonmaak voor HR”. Ontdek hoe je snel obstakels en succesfactoren in jouw HR-strategie kunt identificeren. En leer hoe je het HR-beleid rondom gezond en veilig werken perfect kunt laten aansluiten op de visie en de strategische doelstellingen van jouw organisatie. Met deze kennis wordt het makkelijker om overzicht te creëren binnen al je projecten, beleid, interventies, werkwijzen en bestaande methoden. Het resultaat? Meer ruimte in je HR-agenda en de mogelijkheid om je te focussen op de projecten die er écht toe doen.

VOL

D4 - Anders werven, opleiden en werken aan behoud van zorgpersoneel. Ik Zorg Shop als inspiratie om het anders te doen

Als we doen wat we deden, dan krijgen we wat we kregen! Deze kennen we allemaal en betekent dat we moeten veranderen. Maar hoe kunnen we hier invulling aan geven als het gaat om de thema’s werven, opleiden en behoud? In de Ik Zorg Shop werken zorg- en welzijnsorganisaties, opleiders, loopbaancoaches en stakeholders samen aan deze thema’s en zetten we stappen in regionale, branche-overstijgende samenwerking. Gezamenlijk bedenken we oplossingen voor belemmeringen en staat de zorgmedewerker centraal in het proces. We laten de geijkte procedures los, maar kijken naar wat de medewerker nodig heeft. Nieuwsgierig hoe we dit doen? Laat je dan inspireren door het verhaal van de Ik Zorg Shop.


Anouk ten Arve
E4 - Het Preventieplan voor medewerkers in zorg en welzijn

Stichting IZZ, FWG en PGGM bundelen krachten in het, door VWS gesubsidieerde data-gedreven ‘Preventieplan voor medewerkers in zorg en welzijn’. Werkgevers in zorg en welzijn weten met het preventieplan wat er écht speelt en werkt bij hun medewerkers. En hoe zij met plezier en trots hun werk blijven doen. Zij krijgen daarvoor de benodigde inzichten en meest passende handvatten. Door bundeling van unieke data, succesvolle praktijkvoorbeelden, bestaande initiatieven en uitkomsten van gesprekken met professionals in zorg en welzijn. Vanuit de organisatie én de hele zorgketen. Zodat zij daar samen gericht naar handelen. Zo ontstaat wederzijds (be)grip, vermindert het verzuim en ongewenst verloop en blijft goede zorg beschikbaar én betaalbaar.

Tijdens deze workshop nemen we de deelnemers mee in onze aanpak om verzuim en ongewenst verloop te verminderen. Wat werkt wel en niet en tegen welke dilemma’s lopen we aan? Ook vragen we de deelnemers om input welke vraagstukken op het gebied van verzuim ze graag onderzocht willen hebben.

Anouk ten Arve

Principal arbeidsmarktvraagstukken en inzetbaarheid, PGGM&CO en Auteur van het managementboek ‘Zuurstof voor Zorgprofessionals’

Let op: voorinschrijving - VOL

15.55 uur Wisselen van zaal
 

16.00 uur Keynote - Rebels leiderschap, durf jij het aan?

Positief afwijken van de status quo om invloed uit te oefenen op de kwaliteit van zorg en je werkomgeving. Dat is waar rebels leiderschap in essentie over gaat. Tijdens deze sessie gaat Eline de Kok aan de hand van 5 jaar onderzoek met u aan de slag over haar inzichten rondom het rebelse leiderschap van verpleegkundigen. Hoe gaan deze professionals om met het invloed uitoefenen op hun eigen werkomgeving en welke inzichten en geleerde lessen kunnen ook helpend zijn voor de HRM professional? Eline neemt u mee in haar verwonderingen als het gaat om de uitwerking van rebels leiderschap in gezondheidszorg organisaties. EN daagt u daarbij uit om op een andere manier met rebelse leiderschapspraktijken om te gaan en zelf een beetje rebels te worden!


16.20 uur Plenaire dialoog - Modern werkgeverschap in de zorg: een uitdaging voor iedereen olv dagvoorzitter Bert Roelofs

16.50 uur Afsluiting programma door dagvoorzitter

17.00 uur Uitnodiging voor de netwerkborrel

18.00 uur Vol inspiratie, contacten en ideeën naar huis. Tip! Bekijk de kennisbank met alle content van de dag.